• Alles voor de hengelsporter sinds 1974
  • Voor 21:00 besteld, direct verzonden!
  • Gratis verzending vanaf € 50,-

Saltstraumen Oktober 2022 Noorwegen

Yoni Huberts, Dennis Rademaker 22 november 2022

Wij gaan jullie meenemen hoe deze reis eruit heeft gezien van begin tot eind.

Voorafgaand

Eind Oktober 2021, in samenspraak met Visreis.nl gaan wij van Raven Hengelsport een groepsreis organiseren naar Saltstraumen Noorwegen. Saltstraumen ligt boven de Poolcirkel net onder de Lofoten, kenmerkend is de grootste getijdenstroom ter wereld! Elke 6uur verplaatst zich hier 400miljoen m³ water door een doorgang van krap 150meter over een “bultje” van +/-26 meter, adembenemend om te zien, maar belangrijker(voor ons) is de grote hoeveelheid vis die je hier tegen kan komen.

We hebben 2 informatieavonden georganiseerd. 1 in ons filiaal in Rijen en de andere in Steenwijk. Uiteraard kunnen er in de winkel altijd vragen gesteld worden, maar op zo’n avond zijn er geen andere klanten en staat alles in het teken van de reis. Joris(visreis) verzorgde in beide gevallen de presentatie en wij zorgden voor een hapje en een drankje.

Het jaar gaat langzaam voorbij en een aantal medereizigers komt langs in de winkel voor materiaal en uitleg. Dan is het tijd voor de bijeenkomst in filiaal Lelystad, iedereen krijgt hiervoor een uitnodiging en worden de laatste dingen besproken. Ook worden de begeleiders/gidsen hier voorgesteld. Namens visreis gaan mee Hendrik-Jan Verheij en John Smit. Namens Raven Hengelsport, Dennis Rademaker en Yoni Huberts. Allemaal ervaring dus dat komt wel goed!

Het vertrek

Schiphol, donderdag ochtend 6 oktober 2022 6:30uur, de afgesproken tijd waarop iedereen zich moest verzamelen op de aangegeven plaats. Nadat we een aparte rij kregen toegewezen(we zijn met 33man), kon het inchecken beginnen. Ieder zijn taak als begeleider en na 45minuten was alles geregeld, we konden door de security, ook dit verliep probleemloos. Na de security zag je dat er zich groepjes begonnen te vormen en werd en onder het genot van een kop koffie kennis gemaakt, gesproken over eerdere visavonturen etc!

10:40

10:40 uur we konden aan boord van het toestel, een Airbus A320 van SAS. Na een vlucht van 1,5uur kwamen we aan in Oslo, hier hadden we een overstap, na een maaltijd genuttigd te hebben konden we door vliegen naar Bodø. Aangekomen, staan 2 bussen ons op te wachten, 16 in de ene, 15 in de andere. En Dennis samen met Rene in de huurauto, deze gebruiken we om elke dag tussen accommodatie en supermarkt te pendelen, zodat men niet hoeft te lopen met de boodschappen.

18:45

Rond 18:45 uur komen we aan in het “kamp” hier staan Kurt en zijn mannen ons op te wachten en spreken af dat we om 19:15uur de briefing doen. Hier word besproken, hoe om te gaan met de boten, veiligheid op het water etc etc. dit neemt ongeveer een uur in beslag, dit ging deze keer in het Nederlands, Pieter, woonachtig in het kamp komt uit België. Je zag dat iedereen er steeds meer zin in kreeg om het water op te gaan! De gidsen spraken af met de gasten voor de volgende dag en het plan werd gemaakt. Voor de mensen die de eerste dag geen gids mee hadden, werd er afgesproken om achter een andere boot aan te varen, indien gewenst.

8:00 de volgende dag

Om 8:00 de volgende dag gingen de eerste boten het water op, goed het getijde in de gaten houden en heb respect voor het water. Kort na vertrek weren de eerste vissen gemeld in de groepsapp! Kabeljauw en koolvis kwam bij iedereen ruim aan boord! Zelfs een paar hele deftige vissen van ruim over de 100cm! Onder de gidsen was er druk overleg, zodat we voor iedereen een zo goed mogelijk resultaat kunnen boeken. Om 18:30uur moet iedereen weer terug zijn aan de steiger, dit ivm veiligheid, in het donker niet het water op.

De begeleiding heeft dagelijks overleg en daarna gaan ze bij de huisjes langs en wordt er verteld wat de volgende dag wel of niet kan, ivm het weer. Het grote voordeel van deze locatie, is dat je eigenlijk altijd kan vissen. Ook met BFT 7 is er altijd wel een plekje te vinden waar je min of meer uit de wind kan vissen.

Woensdag 12 Oktober

Woensdag 12 Oktober, de laatste visdag word afgesloten met een gezamenlijk diner in de tent, Kurt en Pieter zijn druk bezig met het bereiden van het eten. Onder het genot van een drankje wordt de week besproken en iedereen schuift bij elkaar aan tafel voor een gesprek. Het is reuze gezellig. Aansluitend de prijsuitreiking, (begeleiders zijn uitgesloten van prijzen) de grootste heilbot was 119cm, koolvis 121cm en kabeljauw 112cm. Stuk voor stuk hele mooie vissen, hiervoor ga je mee! Voor een aantal gebeurtenissen tijdens de week is door Kurt(Saltstraumen Brygge) nog een paar kleinigheidjes beschikbaar gesteld, waarvoor dank!

Donderdag 13 Oktober, 9:45

Donderdag 13 Oktober, 9:45uur verzamelen op de parkeerplaats en beginnen we aan de terugreis, de bussen brengen ons naar het vliegveld en via Oslo komen we om 17:45uur weer aan op Schiphol. De bagage word opgewacht en de handen worden geschud, het was een reis om niet te vergeten, alles liep “gesmeerd”. Om 19uur is iedereen vertrokken en voor ons, als begeleiding, het moment om naar huis te gaan…

Terugblik

Terug kijkend op de 6 visdagen die we hebben gehad, kunnen we zeggen dat iedereen elke dag zijn vis heeft kunnen vangen! Aantallen durven we niet te noemen, er was vis zat! Stekken werden uitgewisseld, zodat de echte diehards op jacht konden naar hun “droomvis”. Door de week heen zijn er vele soorten vis gevangen, kabeljauw, koolvis, leng, schelvis, pollak, roodbaars, makreel, haring, heilbot en niet te vergeten een hele grote zeeduivel. Naast of tijdens het vissen kun je je ogen hier zeker de kost geven, zeearenden vliegen af en aan, bruinvissen zwemmen voorbij en de otters lopen langs het water.. Kortom genieten!

We hebben samen veel gelachen en je ziet dat een groep echt naar elkaar toe groeit. Er zijn mensen die alleen geboekt hebben of samen en groepen van 4, maar we zijn er MET elkaar zijn. 9 boten achter elkaar aan driften over de stek, het maakt niet uit. Iedereen houd rekening met elkaar en gunt elkaar de vis.

YES het is geslaagd! En weer door met de voorbereiding voor 2023!

Zin om mee te gaan? Check visreis.nl of vraag ernaar in de winkels! Graag wil ik iedereen bedanken voor dit geweldige avontuur.

Zien we jou de volgende editie?