• Alles voor de hengelsporter sinds 1974
  • Voor 21:00 besteld, direct verzonden!
  • Gratis verzending vanaf € 50,-

Zeebaars vissen vanuit de Visling Boot

Camiel van Dijck 13 juli 2022

Als fanatiek shadvisser op snoekbaars vind ik het ook wel eens leuk mijn grenzen te verleggen om andere vissoorten aan de tand te voelen. Zo ben ik regelmatig in de zomermaanden het havengebied van Ijmuiden of de Maasvlakte om wat zeebaars van de kant te scoren.

Zeebaars vanaf de kant, een geweldig sterke sportvis

Ik miste eigenlijk nog wat beleving met deze visserij en op sociale media zag ik al het nodige voorbijkomen van zeebaars vanuit de boot. Heel even googelen leverde mij al gauw de nodige info op hierover en ik besloot maar even in de telefoon te klimmen. Ik belde John Willems die zich profileert als zeevis gids. Na een vriendelijk telefoongesprek was de afspraak gemaakt.

Mijn favoriete kleuren voor de zeebaars.

Op de dag zelf vroeg uit de veren en om 8 uur ter plaatse in IJmuiden. Na een korte kennismaking en het overbrengen van mijn hengels en proviand aan boord werd de motor gestart en vertrokken we uit de haven. Het doel was net buiten de Zuidpier opzoek te gaan naar mooie maatse zeebaarzen. Eenmaal daar aangekomen bleek er een zware deining te staan en werd ik als maar stiller en stiller. Het was maar goed dat ik geen spiegel voor handen had anders was en een groen mannetje te zien. Gelukkig had John het ook in de gaten en hij vroeg mij hoe ik mij voelde. Natuurlijk wilde ik mij niet laten kennen en probeerde stug door te vissen. Na enkele minuten besloot John dat er op deze plek niet veel zat en tot grote opluchting van mij gingen we naar de kop van de Noordpier.

Ik kreeg de tip om daar wat zwaardere shads te gebruiken (20 gram) en de zandbodem op te zoeken. Dit ging mij prima af met mijn 10 tot 30 grams hengel van 270 cm. Het duurde ook niet erg lang voordat mijn hengel bijna letterlijk uit mijn handen werd geslagen en ik eigenlijk niet eens de tijd kreeg om aan te slaan want mijn slip gierde het uit. Ik raakt in extase dit moest en monster zijn. Na een stevige dril kwam de vis boven en heb bleek een baars van 57 cm te zijn. Ik stond te shaken van de adrenaline en was zo blij als een kind. Wat zijn ze sterk.

Mijn eerste zeebaars vanuit de boot. Wat een krachtpatser.

Die dag zijn er in totaal 9 baarzen gevangen en toen we rond 17.00 uur terug in de haven waren kwam de spierpijn al opzetten moe maar voldaan ging ik huiswaarts. Veel geleerd die dag en een goede vriend erbij. Ik ben dat jaar nog een aantal keer bij John aan boord geklommen en we hebben prachtige avonturen beleefd. De zeeziekte was prima te verhelpen met een pil van de drogist (tip van John) en we zijn zelfs in het donker erop uit geweest.

Als je zorgt voor een medium spinstokje van 240 of 270 met een vermogen van rond de 30 gram, je spoelt een 12/100 gevlochten lijn op je 2500 molen, dan heb je al een prima set voor deze visserij.

Als aas wat shads liefst in een offset montage variërend van 10 tot 25 gram en een voorslag fluorocarbon van 45/100. Een paar ondiep duikende pluggen en poppers tussen de 9 en 13 cm zijn altijd leuk als je de vis hoog aantreft, dit zie je meestal al aan de meeuwen die op een kluitje laag vliegen en duiken. En anders attendeert John je er wel op.

De box voor de zeebaars hiermee kan een visdag niet mislukken.

Zorg dat je niet te veel mee sleept aan boord eigenlijk heb je naast je visspullen en je lunch niet veel meer nodig dan een goed humeur. Zwemvesten zijn aan boord en die draag je altijd dit voor een stukje veiligheid. Als laatste ben ik ook erg benieuwd of hij ook fan van het zeebaars vissen en hoe jij te werk gaat! Laat het hieronder weten in de comments.

Tot slot

Heb je nog vragen over het juist omgaan met je vangsten? Stel deze dan gerust aan onze klantenservice, we staan je graag te woord. Of kom eens langs in een van onze hengelsport winkels in Almelo, Lelystad. Rijen, of Steenwijk!

Wil jij ook succes boeken met je volgende zeevis sessie? Zorg dan dat je snel de juiste Zeevismateriaal in huis haalt, en wie weet pak jij binnenkort je pr van het jaar!

Deel je vangsten met ons! Dit kan altijd via onze social media kanalen zoals Instagram en natuurlijk Facebook. Of stuur je foto's op naar Foto@raven.nl en wellicht zie jij jouw vangst voorbij komen op één van onze social media pagina's!