Visboot, kopen of huren?

Ik weet niet hoe u dat vergaat, maar als ik met de auto of boot onderweg ben, dan speur ik altijd naar nieuw viswater. Mijn vrouw zegt wel eens dat ik ons land alleen nog daar naar beoordeel. Ik denk dat ze daar gelijk in heeft.

Maar zo heb ik wel gemerkt dat een schitterend areaal aan viswater alleen per boot bereikbaar is. Denk alleen maar aan de vele plassen die door zandwinning ontstaan zijn. Van de oever zijn ze vaak niet te bevissen, maar met een visbootje kun je je hart ophalen. Bij het aanschaffen van een visboot komt echter wel wat kijken. Een eigen visboot krijg je niet cadeau en er moeten toch wel wat vragen beantwoord worden. Ik weet wel, je kunt in vijf minuten een visboot kopen.

Maar dan wordt ik weer bepaald bij die kennis van me, die een prachtige visboot kocht op een trailer, om dan te ontdekken dat de auto hem niet trekken kon. Toen moest er ook een andere auto komen, maar die kon hij niet betalen. Dan maar een lening gesloten, maar toen de maandlasten tot hem doordrongen, kreeg hij herrie met zijn vrouw. Onnodig te vertellen dat die kennis niet zo lekker aan de waterkant zit. Daarom wil ik in dit artikel ingaan op de vragen die beantwoord moeten worden, wil men echt plezier hebben van een eigen visboot.


karper_visboot_kopen

Maak na het lezen van dit blog ook de juiste keuze bij de aanschaf van een visboot

Waar moet je opletten als je een boot koopt?

Mocht je voor jezelf besloten hebben om een eigen visboot aan te schaffen, dan komen er heel wat vragen om de hoek kijken die stuk voor stuk om een antwoordt vragen. Bijvoorbeeld; kun je de boot een plek geven bij je huis, in de garage, op het erf of in het water? Is dit niet het geval, dan komen er jaarlijks stallingkosten bij of ben je genoodzaakt een betaalde ligplaats in een jachthaven te zoeken. Als je kiest voor een visboot op een trailer, kan je auto hem dan trekken? Daarbij moet je niet alleen denken aan voortbewegen over de weg, dat lukt met het kleinste autootje wel, maar denk aan de trailerhelling waar de boot niet alleen van af, maar ook weer tegenop getrokken moet worden. Mijn eigen visboot weegt netto 125 kilo, maar geheel opgetuigd, met motor, vlonders, accu’s elektromotor etc. moet er wel een gewicht van 300 kilo tegen de helling opgetrokken worden. Dat doe ik dus niet met dat kleine Corsaatje van vroeger.

Daarom is het niet verkeerd om jezelf af te vragen, wat je met de visboot wilt. Ga je er grote plassen mee op en kan dat bij windkracht vijf of meer? Welke visserij wil je beoefenen? Wie deze vragen uit de weg gaat zal zeker de verkeerde boot kopen. Ik kom ze dan ook echt tegen die zo de verkeerde boot gekocht hebben. Heb je geld zat, dan is dat geen ramp en prettig voor de handel, die dol is op zulke klanten! Maar de meesten van ons hebben dat niet en blijven dus met zo’n miskleun zitten en komen er alleen van af met veel verlies.

Tweedehands visboot kopen?

Maak dus voor je zelf een vragenlijstje en streep dat af. Op dat lijstje mag ook de vraag naar nieuw of tweedehands niet ontbreken. Kijk maar naar de advertenties in de verschillende hengelsportbladen, marktplaats, enzovoort. Met een beetje geluk kun je een gouden koop. Een bootje met schulden wordt een heel duur bootje en een bootje met financiële zorgen zet het plezier van uw visdag onder druk. Maak dan ook van tevoren een financieel plaatje en stel uw uiterste grens vast, waar u niet boven mag komen. Het is niet verkeerd om daar je partner bij te betrekken, want je hebt weinig plezier als die het er niet echt mee eens is. Hier spreekt even de hulpverlener, maar ik kan er een boek over schrijven onder de titel: ’ financiële en huwelijksellende door de aanschaf van hengelsportmateriaal!’.

Materiaal en Vaareigenschappen

Als je nu denkt dat dit alle vragen zijn, dan zit je er naast! Neem je een houten boot? Staal, polyester of aluminium? Houten visboten liggen als een dijk op het water maar vraagt veel onderhoud. De meest duurzame houten boten zijn gemaakt van teak of mahonie, gevolgd door eiken. De riemen zijn van essen of grenen.

Polyester visboot

Ook een polyester boot vraagt onderhoud. Eenmaal, liefst tweemaal per jaar moet de boot gecleand en in de was gezet worden. Polyester beschadigt snel bij stoten of op een ruwe ondergrond. Een polyester boot kan bij vorst niet in het water blijven liggen. Wil je zo’n boot mooi houden dan moet hij na een pakweg 10 jaar professioneel geschilderd worden. Een polyester boot ligt hoog en licht op het water en roeit daarnaast niet prettig. Het zijn de jol modellen die redelijk goed roeien, maar de meeste ontwerpen zijn hoofdzakelijk bedacht voor de voortstuwing met een motor. Kijk zo’n boot, zowel nieuw als tweede hands, goed na op haarscheurtjes. Vocht in combinatie met vorst, maakt van zo’n minuscuul scheurtje al snel een complete barst. Een polyester boot is heel geschikt om te vervoeren op een trailer achter de auto.

Aluminium visboot

Aluminium boten (van bijvoorbeeld Kimple) vragen het minste onderhoud. Schoonmaken en in de was of vaseline zetten is meestal voldoende waardoor je altijd met een nette boot het water op gaat. Je hoeft geen voorzieningen voor een elektromotor aan te leggen, de achterspiegel is zo breed dat daar met glans twee motoren naast elkaar geplaatst kunnen worden. Deze boten zijn fabelachtig licht van gewicht. Omdat ze erg licht op het water liggen, moet je voor de grotere plassen al snel naar een boot van vijf meter lengte om veilig te kunnen varen bij harde wind. Een groot nadeel van veel kleinere aluminium boten is het aantal bankjes. Om deze boten de nodige stijfheid te geven zijn er bankjes in aan gebracht. Daardoor is er weinig vloerruimte en dus weinig werkruimte bij het neerleggen en onthaken van bijvoorbeeld een grote snoek. Je kunt er ook niet lekker met je karper stoeltje in zitten. Stap je met meerderen in zo’n boot dan zit je al snel met de knieën tegen elkaar en dat is niet echt prettig en praktisch. Naar mijn mening worden de meeste aluminium boten pas echt aantrekkelijk bij een lengte van 4.80 m. of langer.


kimple_visboot

Met korte onderlijnen geef je de vis minder ruimte.

Accessoires voor je boot

Na het kiezen van een boot sta je voor een ander vraag: Welke bootaccessoires heb je nodig? Denk dan aan de volgende dingen; een of twee ankers, touw, een hoosvat of pomp, kikkers om de touwen aan te bevestigen, een droog opbergvak, steekstokken, een ankerrol, een trailer, roeiriemen, een dekzeil? Tel al deze kosten maar eens op en er verschijnt weer en bedrag van drie nullen. Sommige door mij genoemde accessoires worden standaard bijgeleverd, andere zijn door onderhandelingen wel gratis of met korting bij de boot te verkrijgen.

Als je overwegend statisch gaat vissen, dan kunnen een paar steekstokken niet missen. Het is lastig voortbewegen als je geen elektromotor hebt. Wil je de boot achter de auto meenemen, dan zal er een goede en verkeersveilige trailer gekocht moeten worden. Koop er een van een goed merk, gegalvaniseerd en goedgekeurd voor het wegverkeer. Let er op; dat de rollen en steunen van de trailer, de boot ook werkelijk dragen. Vergeet niet bij je trailer een reserve wiel aan te schaffen, in de winter aan het eind van uw visdag met een lekke band te staan in Tietstjerkeradeel, is geen pretje. Een trailerslot is geen overbodige luxe. Wie daar in zijn naïviteit op bezuinigt, komt zichzelf tegen, of kun jij je visboot onder je arm mee naar huis nemen? Ik niet!

Een trailer voor je boot

Als je dan weer behouden en zonder brokken thuis bent, dan moeten boot en trailer een plaats hebben. Dat kan op de trailer in de garage of onder de carport zijn, je kunt overwegen een stalling te zoeken, bijvoorbeeld bij een boer. Je kunt hem ook buiten zetten in de straat of in de tuin, je hebt immers een goed slot? Dan komt echter wel een goed dekzeil om de hoek kijken. De meest simpele manier is een dekzeil van een bouwmarkt. Gooi er over heen, een paar touwen erom en klaar is Kees. Maar nu komt de eerste plensbui en voor je het weet is je boot een vijver en ligt er een ton water op het in elkaar gezakte zeil. Nu we het toch over regen hebben, hoe denk je over je spullen bij een fikse regen bui? Binnen de kortste tijd staat er een flinke laag water onder in de boot. Natuurlijk je kunt gaan hozen, maar ik meen dat je kwam om te vissen.

Hoe hou je in een boot met een laag water je tassen droog? Om die reden heb ik in mijn visboot vlonders gemaakt van watervast verlijmt hechthout. In de eerste plaats levert mij dat een vlakke vloer op, waar ik gemakkelijk mijn grote vis op kan onthaken. Mijn accu’s staan vlak en droog en dat geldt ook voor mijn grote vistas. Als het regent hoef ik niet te hozen en loop ik evenmin in het water te soppen.

Motoren

Een buitenboord motor is een handig hulpmiddel. Wees nuchter en stel je de vraag naar het aantal p.k. en beslis dan. Stel, je koopt een boot waarvan de fabrikant zegt dat er een motorvermogen op kan van 5 tot 20 p.k. Als je zegt; 'ik wil me verplaatsen van A naar B, maar tussendoor wil ik ook kunnen waterskiën. Neem dan die van 20 p.k.' Wil je je alleen maar verplaatsen van A naar B en vis je niet op groot en wild water, dan heb je aan die 5 p.k. motor ook voldoende. Ga je veel slepend vissen met kunstaas en denk je dan ook aan de grote plassen en meren, dan zal de keuze op een 6 tot 8 p.k. motor vallen. Over elektromotoren zal ik hier niet uitweiden.

Veiligheid

Het is niet te geloven, hoe stom en nonchalant sommige sportvissers zijn als het gaat om hun eigen veiligheid. Hoeveel tijd denk je te hebben als je in het najaar of in de winter te water raakt? Weet je dat je in enkele minuten al onderkoeld kunt zijn? Wie daarom met een visboot het water op gaat moet dan ook denken aan zijn eigen veiligheid. Welke voorzieningen kunt u daarvoor treffen? Ik heb zelf aan de buitenkant van mijn boot een aantal lussen gemaakt in combinatie met kleine stootwillen. Die lussen zijn zodanig gemaakt dat ik er mijn knieën in kan steken om me op te drukken de boot in. Dit werkt uitstekend! Een tweede veiligheid voorziening is een ankerrol op de punt van de boot. Als ik een grote vis sta te drillen en er staat een beetje wind dan krijg ik die vis niet bij de boot. Om de boot stil te leggen laat ik een anker zakken. Ik heb mijn anker altijd gebruiksklaar buiten boord hangen. Touwtje losmaken, anker laten zakken en klaar ben ik. Waait het? Is er golfslag? Is er felle stroom door een passerend schip? De boot keert zich altijd met de kop in de wind of stroom en ligt rustig zonder te schommelen op het water. Ik kan mijn aandacht geheel wijden aan de dril van die kapitale snoek.


Vissen vanaf een boot

Aluminium boten van kimple

Tot slot

Mogelijk heb ik je wat nuttige informatie verstrekt, die niet alleen bijdraagt aan je veiligheid, maar je ook helpt om tot de aanschaf van de juiste visboot te komen. Dat is de boot die past bij je portemonnee, je viswater en bij de stijl van vissen!

Heb je nog vragen over de aanschaf van een visboot? Stel deze dan gerust aan de klantenservice van Raven, ze staan je graag te woord. Of ga eens langs in een van de mooie hengelsport winkels van Raven in Almelo, Lelystad, Rijen, of Steenwijk!

Wil jij ook succes boeken met je volgende vissessie? Zorg dan dat je snel de juiste visspullen in huis haalt, en wie weet pak jij binnenkort je pr van het jaar!

Deel je vangsten met Raven! Dit kan altijd via de social media kanalen zoals Instagram en natuurlijk Facebook. Of stuur je foto's op naar Foto@raven.nl en wellicht zie jij jouw vangst voorbij komen op één van de social media pagina's van Raven!

Met vriendelijke groet, Dick Langhenkel (DLT)